Family Wiki
Advertisement

נכתב בערב לפני ההלוויה - יתכן שיש בכתבה אי-דיוקים; מקווה ש"זכויות היוצרים" לא נפגעו

שוש אילן.jpg

שוש אילן - (22 פברואר 1935 - 15 ינואר 2022) - ילידת "ירושלים שבין החומות" ממשפחת וינגרטן (מהמשפחה היה "מוכתר" הרובע היהודי בעת נפילתו במלחמת השחרור - לאחר מלחמת ששת הימים, חזרה משפחת מרדכי וינגרטן לביתה ברובע היהודי והקימה את מוזיאון חצר היישוב הישן) - דור שביעי בארץ.
היא התיחסה לענף משפחת כהנא, תוספות יום טוב מצד אימא שלה. במשפחה הייתה רבנית בשם רייזלה והיא נקראה על שמה שושנה. היא גם התיחסה למשפחת נועם אלימלך
הייתה נשואה למנחם אילן (להלן) חובב ארץ ישראל מובהק ומדריך טיולים מסור בקחבי ארץ ישראל. ניתן היה לכנותה "מלכת השומרון"
יחד עם בעלה היית ב"גרעין אלון מורה" ,עברה ניסיונות ההתנחלות,השתתפה בהקמת קדומים ולאחר מכן הקמת אלון מורה וחזרה לקדומים.
חיברה את הספר "החיפושית האדומה" - חביב ומתוק המספר את סיפורה של ראשית ההתיישבות בשומרון, מנקודת מבטה של שוש אילן מראשוני המתיישבים (להלן)
ב"מועדון יחדיו" בקדומים מצויים אחדים מיצירותיה.
הניחה בת הילה שבו ונכדים.

לזכרה: (מתוך קדומידע, עלון הישוב קדומים, י"ט שבט תשפ"ב)[]

שוש A.jpg
שוש2.png
שוש4.PNG
שוש5.PNG

על בעלה: מנחם אילן[]

מנחם אילן למד ארכיאולוגיה והיסטוריה של ארץ ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים. היה מוותיקי מורי הדרך בארץ. היה מומחה בנושא ירושלים, העביר הרצאות וסיורים ביד בן צבי לסטודנטים. היה מדריך בחברה להגנת הטבע במחלקה למיטיבי לכת. הכין מסלולי טיול ותוכניות לימוד לסטודנטים שבאו מחו"ל ללמוד במכונים שונים בקיץ - במשך שבע שנים. כל זאת עשה עד שעברנו לגור בשומרון ואז הוא התחיל להתמחות בנושא השומרון.

MenachemA.jpg

למנחם אילן היה ספרייה גדולה של ספרים בנושאי יהדות וארץ ישראל, נושאים הקרובים לליבו. לאחר פטירתו, החליטה רעייתו שוש אילן להעבירם לחדר העיון, אשר במשכן בנימין.

"החיפושית האדומה"[]

10436242 417715208386889 5186512355818841237 n.png

מה מספרת הסבתא לנכד?
מספרת על מה שהיא רוצה לספר, איך שהוא רוצה לשמוע.
שוש בחרה לספר להם את סיפור העליות ליהודה ושומרון מנקודת מבטה של החיפושית האדומה.
אותה מכונית קטנה אשר דהרה בראש השיירות שעלו לשמונה התנחלויות, בטרם התיישבו.
שוש מובילה את נכדיה במסע מופלא שהחל בהולנד הרחוקה, המשיך בהפלגה בים התיכון, נשם ניחוחות ברחובות ירושלים, ושיאו סיורים מכוניות. התיישבות קבע בקדומים. והתיישבות בהרי השומרון.
היכנסו איתנו לתוך הסיפור, ובואו לטייל בין נופי הארץ במכונית אמיתית

לזכרה[]

  • שוש שילה - עוד פרידה עצובה. פרידה משוש אילן היא פרידה מדור החלוצים שהקדישו את כל חייהם לחיזוק עם ישראל בארצו, בנחישות במסירות ובצניעות. מנחם ציון ואבליה ינחם אתכם על פטירת סבתכם הפרטית שזכתה בכם ואתם זכיתם בה. חיבוק גדול לכולכם
  • Yael Ivan Ifrah - "מלכת השומרון " אם הרעיון וההעזה .. שבזכותה אנו פה .חיבוק למשפחה האהובה
  • רונית נמט - משתתפת באבלכם. עצוב מאד להפרד משוש -האישה שהיתה חתיכת הסטוריה מהלכת.תמיד מלאת מרץ וחיונית.אהבה את החיים.הכניסה למועדון המון פלפל! אוהבת מוזיקה וריקודים.ביקשה להמשיך לטייל בעולם! מוכשרת בטירוף.עבודות אומנות מהממות שלה מקשטות את המועדון שלנו.דור שביעי ילידת ירושלים.עם משפחה אוהבת ומחבקת.היא תהיה מאד חסרה לכולנו במועדון יחדיו!!! המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים.
  • Chava Aliza Rotshtein - שבוע שעבר מתתיהו לוז ז"ל הלך לעולמו והיום שוש אילן ז"ל. אישה מדהימה שלא פיספסה אף שיעור כל שבת אחר הצהריים. אבידה גדולה. יהי זכרה ברוך.
  • Shmuel Edelman - תמיד הגיעה לכל אירוע שקשור לארץ ישראל. זוכר שצילמתי אותה בצעדה לגוש קטיף, ופעם אחרת בבשבות עמי שם אף הואשמה ב'תקיפה שוטר' שהיה גדול ממנה בחצי מטר לכל כיוון....
  • Eliana Zylberman - כמה אהבתי את האשה הזאת עם חיוך התמידי.המקום הזה שהקימה לנו יהיה לנו לנחמה.
  • עוזאל ותיק --אישה יקרה ששורשי קדומים כרוכים בשורשיה שלה.
  • Daniel Robbins - זוכר אותה עוד מהימים שבישלה להמונים בסבסטיה
  • דודו סעדה - משפחת שבו היקרים. תנחומים וחיבוק.מנחם עם שוש אילן מראשוני היישוב. עם החיפושית הידועה היו לסמל מובהק של קדומים
  • יעקב גלסנר - לוקחת איתה לעולם שכולו טוב , חתיכת הסטוריה , וזו הסטוריה שלוותה במאבק סזיפי של האחזות בקרקע !

היא מצטרפת למנחם בעלה ז״ל , שהיה מורה דרך משכמו ומעלה , והם עזבו בית מסודר בירושלים כשהצטרפו לגרעין אלון מורה בקדומים .
אם הצלחת המאבק והיכולת לעלות לאלון מורה ( להר כביר) הם יצאו שוב מאזור הנוחות ( היחסי) בקדומים , ועלו להר כביר , ושוב בקראוונים , בלי חשמל עם מיכלית מים שלעיתים מגיעה ולעיתים אינה !
עם גנרטור שמחסור בכסף גרם לו פעם אחר פעם להפסיק לספק חשמל , כיוון שלא היה סולר ( וכסף) לתידלוק !
מנחם ושוש היו מעמודי התווך ,מה שנקרא החיילים שנכונים לכל פקודה , והיכולת שלהם לפתח קשרים, הן עם עתונאים והן עם מושל שכם ( אל״מ לונצי ז״ל) והצליחו באמצעים דלים להשתרש בהר כביר !
הבית של שוש ומנחם היה ״ בית הארחה״ הן ביכולות של הזוג לשיחה מיטבית , והן בעיצוב המיוחד ששוש היתה המעצבת !
להילה ביתם של שוש ומנחם , תנחומים מציבור גדול מאוד של מוקירי זכרה של אימך !
תנוחמי מן השמים !
יהי זכרה ברוך עצוב ללא ספק שוש הייתה חלק מנוף ילדותי יהי זכרה ברוך

  • Galit Giladi - כמה הצטערתי לשמוע על פטירתה של שוש האהובה. אשה משיכמה ומעלה, לא נכנעת, מנצחת בכל פעם מחדש. אהבתי אותה ממש. ליבי איתכם.
  • Michal Shvut חיבוק גדול.זיכרונות מתחילת גרעין אלון מורה ,דרך ניסיונות ההתנחלות,הקמת קדומים ולאחר מכן הקמת אלון מורה וחזרה לקדומים.יהי זיכרה ברוך
  • Rachel Weininger - שוש עם מכונית הפולסוואגן האדומה הגיעה לכל מקום בשומרון ובארץ, שוש היתה עו"ס ידועה, ירושלמית בדמה, מתנחלת אמיתית, חלוצה, מוכשרת באריגה, בשלנית אלופה, אוהבת ידע, מטיילת בעולם הגדול נסענו יחד לאנגליה לפני 35 שנה והיתה אלופה בהתמצאות, גידלה את ילדיה בשמחה, וזכתה לנחת.

יהי זכרה ברוך.

Advertisement